En forskel, der gør en forskel
Digital transformation er ikke bare mere af det, vi allerede har.
Det er en radikal forandring af grundlaget for det, vi har
grundlag
Forskel i grundlag
Digitalisering
Digitalisering handler om at skabe digitale ressourcer.
Når processer gøres digitale, opnår man en række fordele, fordi processen så kan gentages billigt, konsistent og hurtigt. Det svarer nøjagtigt til de 3 vigtigste parametre i klassisk virksomhedsudvikling: pris, kvalitet og service. Når vi beskriver virksomheder på den måde, skyldes det netop, at vi sammenligner virksomheden med et computersystem.
Formålet med ny digitalisering er ofte at reducere omkostninger.
Transformation
Digital transformation handler om at udnytte de ressourcer, der allerede er digitale.
Digital sammenhæng skaber et ekstra værdilag, som i stigende omfang bliver vigtigt. Udover pris, kvalitet og service (som stadig er vigtigt!) kan man også konkurrere på data. Det betyder, at man kan gøre det let at indgå i de datastrømme som er vigtige for virksomhedens relationer: leverandører, kunder, partnere og myndigheder.
Formålet med digital transformation er at skabe ny værdi.
forretning
Forskel i forretningsmodeller
Digitalisering
Transformation
Digitalisering fastholder en fysisk forretningsmodel
Det lyder måske mærkeligt, men fordi digitalisering handler om at nå fordele gennem optimeringer, er det også den bedste måde at fastholde en klassisk forretningsmodel på. Gennem en høj grad af digitalisering kan man holde sig konkurrancedygtig på klassiske parametre.
Digital transformation leder til dataøkonomier.
Allerede i 2013 blev data den vigtigste handelsvare i verden. Det betyder, at værditilvæksten i verden i højere grad skyldes handel med data end handel med varer. I dataøkonomier benytter man data til at ændre forretningskonceptet fra salg af produkter til salg af det, produktet gør. Det følger i hovedreglen tre veje, som svarer til tre niveauer af digital modenhed:
Produkt -> produkt som service (XaaS).
Produkt -> Intelligent vedligehold
Levering til kunde -> levering til platforme.
strategi
Forskel i strategisk fokus
Digitalisering
Transformation
Digitalisering skaber effektiviseringer.
Man kan måle digitaliseringsgrader på mange måder, men resultatet er altid det samme: Danmark ligger i top. Derfor har vi ikke længere brug for strategier for digitalisering: Det har vi gjort. Digitalisering har stået på i 50 år.
Digital transformation skaber innovation.
Med dataøkonomier følger nye typer af innovation. For at drage nytte af den udvikling, er det nødvendigt, at man bygger sine strategier på forståelsen af digital modenhed. Det har mange lande allerede gjort – Danmark er ikke blandt dem. Det medfører, at Danmark i dag rangerer tæt på bunden i grad af digitalt momentum.
Fokus bør være på at fremme de kendte mønstre for digital modenhed. Transformation følger netop af det.
Vi tilbyder skræddersyede løsninger
Gap-analyse eller gemba walk? Review af strategi eller roadmap? Projektledelse og implementering?
Kontakt os for en uforpligtende samtale om mulighederne for din digitale transformation.
Begynd samtalen
Kontakt os gerne for en uforpligtende samtale. Sammen kan vi accellerere din digitale transformation.